مجله اینترنتی عامیانه

کیست پوست صورت (علائم، علل و راهبردهای پیشگیری از درمان)

کیست پوست صورت کیست پوست صورت
کیست های صورت توده های کوچکی هستند که در زیر پوست رشد می کنند و اغلب با کیست های چربی اشتباه گرفته می شوند. این کیست ها خطرناک و سرطانی نیستند. گاهی اوقات کیست های پوستی روی صورت ایجاد می شوند که به طور مداوم تحریک می شوند یا در مکان های غیر معمول مانند انگشتان دست یا پا ظاهر می شوند.
اگرچه ظاهر برجسته آن از همه اینها آزاردهنده تر است، اما این بازدید کننده ناخوانده معمولاً بدون آسیب یا عوارض ناپدید می شود. من مریم حبشی هستم و در این مقاله کوتاه قصد دارم به معرفی کیست های پوستی صورت، علل آن و روش های درمان و پیشگیری بپردازم.
کیست های پوستی
کیست پوستی چیست؟
کیست پوستی یک توده کوچک و غیرسرطانی در زیر پوست است که می تواند در هر نقطه از پوست ظاهر شود، اما اغلب در پوست سر، صورت، گردن، پشت یا اندام تناسلی دیده می شود.
اندازه این کیست معمولا یک میلی متر است و رنگ پوست سفید یا زرد است. کیست های پوست صورت به کندی رشد می کنند. آنها معمولا بدون درد هستند، بنابراین ممکن است ملتهب و تحریک شوند، اما می توانند مشکلاتی ایجاد کنند و نیازی به درمان ندارند.
این کیست ها که به عنوان کیست های اپیدرموئید شناخته می شوند، گاهی اوقات با کیست های چربی اشتباه گرفته می شوند، در حالی که کیست های چربی اغلب حاوی غده هایی هستند که یک ماده روغنی ترشح می کنند.
انواع کیست ناپل
کیست های پوستی انواع مختلفی دارند، بنابراین هم از نظر خصوصیات و هم در علائم و عوارضی که ایجاد می کنند با یکدیگر تفاوت دارند. بسیاری از کیست های پوستی بسیار شایع هستند و برخی در انسان نادر هستند. در زیر شایع ترین انواع کیست های پوستی را معرفی می کنیم. ما همچنین ویژگی های آنها را برجسته می کنیم.
همچنین بخوانید : تاثیر نوشیدن آب بر سلامت پوست و مو
زجاجیه
آکنه که معمولاً یک جوش کوچک است که خود به خود یا با داروهای بدون نسخه از بین می‌رود، زمانی رخ می‌دهد که سبوم و بافت مرده منافذ پوست را مسدود می‌کند. اگر بزرگتر یا بیشتر ملتهب باشد به عنوان کیست شناخته می شود، اما اگر ظاهر جامد داشته باشد به عنوان یک توده شناخته می شود. برای درمان این بیماری و استفاده از آنتی بیوتیک ها باید با پزشک خود مشورت کنید.
کیست چربی
گاهی اوقات غدد اطراف مو مسدود می شوند یا فولیکول مو تحریک می شود. این مشکل معمولا در صورت، گوش ها، سر، بدن یا کمر رخ می دهد کوتیکول به آرامی زیر پوست رشد می کند و معمولاً در لمس نرم است کیست های کوچک معمولاً خود به خود از بین می روند، اما کیست های بزرگ که بسیار متورم و دردناک هستند ممکن است نیاز به تخلیه توسط پزشک داشته باشند.
برآمدگی پلک
یکی دیگر از کیست های رایجی که روی پوست به خصوص روی صورت ظاهر می شود، تورم پلک است. به این کیست شالازیون نیز می گویند. شالازیون تومور کوچکی است که در پلک پایین یا بالایی رشد می کند. کیست شالازیون معمولاً متورم و دردناک نیست.
سیستا درموئید
اگر چین های پوستی شما به درستی رشد نکنند، این کیست قبل از تولد شما ایجاد می شود. معمولا در سر، گردن و صورت رخ می دهد. این به دلیل حفظ پوست، فولیکول های مو، غدد عرق، خون، چربی، ناخن ها، دندان ها و سایر بافت ها است.
علائم کیست صورت شامل موارد زیر است
یک توده گرد کوچک زیر پوست.
یک نقطه سیاه کوچک در مرکز کیست وجود دارد.
هنگامی که کیست را تخلیه می کنید، ممکن است ترشح غلیظ، زرد رنگ و بدبو مشاهده کنید.
همچنین بخوانید : ماساژ صورت در منزل (تمرین گام به گام ماساژ خانگی)
تورم، عفونت، قرمزی، تورم و حساسیت در ناحیه آرتریت
علل و عوارض کیست های پوستی
سطح پوست شما (اپیدرم) حاوی یک لایه محافظ نازک از سلول ها است که بدن شما دائماً در حال ریختن آن است. اکثر کیست های پوستی زمانی ایجاد می شوند که این سلول ها به عمق پوست شما مهاجرت کرده و به جای ریزش تکثیر شوند. تجمع کراتین در زیر پوست معمولا منجر به ایجاد کیست روی صورت می شود. کراتین پروتئینی است که به طور طبیعی در سلول های پوست یافت می شود.
کیست زمانی تشکیل می شود که پروتئین به دلیل شکستگی در پوست یا فولیکول مو به زیر پوست برسد. این کیست ها به دلایل مختلفی مانند بلوغ یا برخی بیماری های نادر ژنتیکی ایجاد می شوند، اما زخم های پوستی عامل اصلی ایجاد کیست های پوستی هستند.
بسیاری از علل ایجاد کیست از جمله عفونت ها، داروها، بیماری های ارثی و التهاب مزمن و طولانی مدت در بدن.
پیشگیری از کیست پوست صورت
متأسفانه می گویم که نمی توان از ایجاد آکنه روی صورت جلوگیری کرد، اما اولاً می توانید با تخلیه نکردن خود از ایجاد جای زخم و عفونت جلوگیری کنید و ثانیاً از تورم یا تشکیل دلال ها جلوگیری کنید. برای درمان، یک پارچه گرم و مرطوب روی آن قرار دهید.
درمان کیست های پوستی
کیست ها معمولا بدون درد هستند و هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی کنند. مگر اینکه این کیست زیر جلدی خیلی بزرگ یا عفونی باشد. همچنین اگر کیست زیر جلدی در ناحیه حساس بدن رشد کند، باعث درد و مشکلاتی در بدن می شود.
کیست های زیر جلدی که بر عملکرد اندام ها تأثیر می گذارند نیز می توانند مشکلات زیادی برای بدن ایجاد کنند. درمان کیست مویی با تخلیه و تخلیه کیست به دو روش جراحی یا لیزر است.
چیزی که متخصصان همیشه در درمان کیست پوستی بر آن تاکید دارند تخلیه نکردن کیست توسط خود یا افراد غیرحرفه ای است. فرقی نمی کند کیست کاملاً خوش خیم دارید یا کیست بزرگ و ملتهب، در هر صورت باید برای درمان خود با یک متخصص مشورت کنید.
همچنین بخوانید : تغذیه و تغذیه مناسب چه تاثیری بر زیبایی دارد؟
بسیاری از کیست های پوستی در صورت عدم درمان به تدریج ناپدید می شوند. گاهی اوقات یک توده را می توان با گذاشتن کمپرس گرم روی تاول درمان کرد. کمپرس گرم به تخلیه کیست کمک می کند و روند بهبود را تسریع می کند.
سرطان پوست چگونه تشخیص داده و درمان می شود؟
برای تشخیص سرطان پوست صورت، پزشک توده و پوست اطراف آن را معاینه می کند و سابقه پزشکی شما را بررسی می کند. اگرچه این کیست ها با معاینه تشخیص داده می شوند، اما گاهی اوقات برای تایید آنها به سونوگرافی نیاز است.
کیست پوست صورت اغلب با آنتی بیوتیک درمان می شود، اما گاهی اوقات برای درمان کیست های پوست صورت به روش های زیر نیاز است:
تزریق: این روش درمانی شامل تزریق یک محلول استروئیدی برای کاهش تورم و التهاب کیست است.
برش و زهکشی: در این روش پزشک یک برش کوچک در کیست ایجاد می کند و محتویات آن را به آرامی و با فشار خارج می کند. این یک روش نسبتا سریع و آسان است، اما با این روش کیست دوباره عود می کند.
جراحی سرپایی: در این روش پزشک با جراحی کل کیست را برمی دارد و سپس ناحیه مورد نظر را بخیه می زند. این روش ایمن و مؤثر است و معمولاً کیست بعد از آن ظاهر نمی شود. برای پاسخ به این سوال که آیا غدد چربی زیر پوست می توانند سرطانی شوند، باید بگویم که معمولا این اتفاق نمی افتد، اما نظارت بر رشد و تغییر توده چربی بسیار مهم است.
علاوه بر این، در بیشتر موارد، غدد چربی زیر پوست دردناک نیستند، اما اگر اعصاب و عروق اطراف را فشرده کنند، می توانند دردناک باشند. شایان ذکر است که در بیشتر موارد نیازی به کاهش وزن نیست و این عارضه با درمان های خانگی طبیعی قابل درمان است.
 

https://fatemehhabashi.com/facial-skin-cyst/

+ نوشته شده در  سه شنبه 17 آبان 1401ساعت 13:57  توسط مجله اینترنتی عامیانه  بازدید 5103 برچسب ها: